Volvo Cars Nederland - Victa Qlik Solutions

Klantreferenties

Volvo Cars Nederland

Volvo Cars Nederland maakt alle operationele processen inzichtelijk en meetbaar met QlikView

“QlikView maakt ons én onze dealers scherp en vitaal. De kracht van Volvo Cars Nederland zit hem in ons sterke dealernetwerk, waarin de samenwerking met onze dealers zich kenmerkt door zuiverheid en transparantie. QlikView sluit hier naadloos op aan.”

Hanneke Brefeld, Manager Business & Process Planning, Volvo Cars Nederland

“De Business case toonde aan dat, gezien de lage initiële kosten, de investeringen in QlikView zeer rendabel zouden zijn. Al na enkele weken bleek dat wij QlikView gewoon keihard nodig hadden, niet alleen voor het dealer dashboard maar voor het verkrijgen van inzicht in al onze primaire processen.”

René Traa, IT & Facility Manager, Volvo Cars Nederland

“De Business case toonde aan dat, gezien de lage initiële kosten, de investeringen in QlikView zeer rendabel zouden zijn. Al na enkele weken bleek dat wij QlikView gewoon keihard nodig hadden, niet alleen voor het dealer dashboard maar voor het verkrijgen van inzicht in al onze primaire processen.”

René Traa, IT & Facility Manager, Volvo Cars Nederland

volvo

Over Volvo Cars Nederlands

Volvo Cars in Nederland is de importeur van Volvo personenauto’s in Nederland. Gemeten over 2013 had Volvo Cars Nederland met ruim 24.500 verkochte auto’s een marktaandeel van 5,8 procent. Vanuit het hoofdkantoor in Beesd worden auto’s geïmporteerd, in de markt gezet en worden de 106 dealers ondersteund.

De marktomstandigheden van de afgelopen jaren, waaronder de crisis, hebben Volvo Cars Nederland gedwongen om een flinke efficiencyslag te maken. Hanneke Brefeld, Manager Business & Process Planning bij Volvo Cars Nederland: “Rond 2007 werkte ik bij Volvo Cars Nederland als manager Knowledge Center. In die rol ontdekte ik dat er nog veel verbeterd kon worden aan tijdige en regelmatige aanlevering van beschikbare informatie over het

functioneren van onze dealers. Elke zes maanden werd er handmatig een rapport samengesteld. Hiervoor leverden verschillende mensen in hun eigen format, van Excel tot Microsoft Word, informatie aan. Het kostte ons een maand om alle performance cijfers per vestiging te verzamelen en in rapportvorm aan te bieden. Dit betekende ook dat de medewerkers die de dealers bezoeken niet altijd de meest recente informatie bij zich hadden. Daarnaast waren er geen uniforme criteria. De ene medewerker telde een bestelde auto als een verkochte auto, de ander telde pas bij aflevering. Dit leidde tot discussies over de betrouwbaarheid van cijfers. Op deze basis konden wij ons dealernetwerk niet optimaal van dienst zijn. Dit kon ons inziens anders met behulp van een Business Intelligence-oplossing.

Waarom Qlik en Victa?

Volvo Cars Nederland was al in aanraking gekomen met Qlik door een succesverhaal van Volvo Cars Spanje. René Traa, IT & Facility Manager bij Volvo Cars Nederland: “Ondanks dat wij lichtjes gekleurd waren hebben wij verschillende BI-oplossingen naast elkaar gelegd. Onze zeer gefragmenteerde IT-omgeving is doorslaggevend geweest voor de keuze voor het platform van Qlik. Met de BIoplossing van Qlik is het mogelijk snel analytische applicaties te bouwen met data uit een grote hoeveelheid verschillende bronnen, zonder dat hiervoor een datawarehouse noodzakelijk is. Daarom kent het platform van Qlik, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Business Objects, geen lange implementatietijden.” “Ook de prijs speelde een rol,” vult Hanneke Brefeld aan. “Wij wilden low key beginnen om alleen bij aantoonbaar succes verder uit te breiden.”

Download de volledige CaseStudy

Voor de volledige CaseStudy verwijzen wij u graag door naar digitale versie uitgegeven door Qlik:

Gerelateerd

    Solution Overview

    Bedrijfsnaam: Volvo Cars Nederland

    Branche: Automotive

    Functie: Operations, Marketing, Financiën, Sales, Executive

    Land: Nederland

    Uitdaging:
    Het analyseren van operationele processen rondom sales, after sales, dealers, marketing en financiën.

    Oplossing:
    QlikView ontsluit operationele processen en visualiseert data uit meer dan 30 verschillende systemen. Dealers en operationele medewerkers hebben wekelijks inzicht in hun eigen KPI’s. Ook beschikken dealers over hun eigen BI-applicatie waarin data van Volvo Cars Nederland wordt gekoppeld aan data uit hun eigen Dealer Management Systeem dat in-depth analyses mogelijk maakt.

    Voordelen:

    • Medewerkers hebben wekelijks inzicht in hun KPI’s in plaats van 2x per jaar.
    • Het hele operationele proces is meetbaar, van lead tot klanttevredenheid.
    • Vermindering van het aantal manuren omdat het handmatig samenstellen van rapportages niet langer noodzakelijk is.
    • Verbetering van de resultaten van dealers omdat proactief sturen mogelijk is en er feitelijk in plaats van intuïtief wordt gestuurd.

    Data Source Systemen:
    Ruim 30 eigen ontworpen applicaties met data in verschillende formaten, van RPG tot SQL plus externe marktinformatie in verschillende formaten, van .XLS tot .XML