KLM Equipment Services - Victa Qlik Solutions

Klantreferenties

KLM Equipment Services

KLM Equipment Services maakt drastische kosten besparing mogelijk met QlikView

KLM Equipment Services is een onafhankelijke dochtermaatschappij van KLM Royal Dutch Airlines. KLM Equipment Services beheert ongeveer 3.000 gemotoriseerde voertuigen, 3.900 ongemotoriseerde voertuigen en circa 6.100 hijswerktuigen.

Met QlikView kunnen we betere investeringsbeslissingen nemen, operationele kostenbesparing realiseren op onderhoud en onze klanten direct inzicht geven in kosten, storingen en in- en uitzetpercentages.

Ad Demmers, Fleet Manager, KLM Equipment Services

Met QlikView kunnen we betere investeringsbeslissingen nemen, operationele kostenbesparing realiseren op onderhoud en onze klanten direct inzicht geven in kosten, storingen en in- en uitzetpercentages.

Ad Demmers, Fleet Manager, KLM Equipment Services

KLM

KLM Equipment Services is een onafhankelijke dochtermaatschappij van KLM Royal Dutch Airlines. Het bedrijf verzorgt alle aspecten van ground support equipment (GSE), de voertuigen en equipment voor het afhandelen van vliegtuigen op de grond. Het gaat hier om zaken als onderhoud, reparaties, planning, distributie, opslag en fleetmanagement-diensten zoals inkoop, beheer en full operational lease. KLM Equipment Services beheert ongeveer 3.000 gemotoriseerde voertuigen, 3.900 ongemotoriseerde voertuigen en circa 6.100 hijswerktuigen. De diensten van KLM Equipment Services zijn gericht op het leveren van kostenbesparingen voor haar klanten, waaronder KLM, Menzies, Martinair en Transavia.

De fleetmanagers bij KLM Equipment Services zijn verantwoordelijk voor de inkoop en het onderhoud van de ground support equipment voor haar klanten. Hierbij is het snel kunnen leveren van adequate, dynamische rapportages over bijvoorbeeld reparaties, storingsgedrag en inzetprofielen van enorm belang. Ad Demmers, Fleet Manager bij KLM Equipment Services: “In de luchtvaart gaat het om kostenbeheersing. Onze klanten eisen, contractueel, regelmatig inzicht in kosten, storingen en inzet- en uitvalspercentages. Wij verwerken hiervoor grote aantallen
data. De voertuigen van KLM Equipment Services maken gezamenlijk 5 miljoen kilometer per jaar, tellen 2,6 miljoen brandstoftransacties, 150.000 monteururen, 200.000 onderdelen en 5,6 miljoen start/stop/GPS-transacties. Vóór de implementatie van een Business Intelligence-oplossing leverden we deze rapportages met behulp van Excel, maar Excel bleek te beperkt. De problemen die we hadden waren divers; van beheersproblemen en de omslachtigheid waarmee informatie uit onze AS/400 database gehaald werd, tot het feit dat de rapportages arbeidsintensief, moeilijk reproduceerbaar en zeer foutgevoelig waren. Daarnaast wenst iedere klant van KLM Equipment Services andere rapportages. Zo wil de een per kwartier weten of een voertuig gebruikt wordt, en wil de ander per week, per voertuig, precies weten wat de kosten voor het onderhoud zijn.

Download de volledige CaseStudy

Voor de volledige CaseStudy verwijzen wij u graag door naar digitale versie uitgegeven door Qlik:

Gerelateerd

    In het kort

    KLM Equipment Services
    KLM Equipment Services is een onafhankelijke dochtermaatschappij van KLM Royal Dutch Airlines. KLM Equipment Services beheert ongeveer 3.000 gemotoriseerde voertuigen, 3.900 ongemotoriseerde voertuigen en circa 6.100 hijswerktuigen.

    Sector
    Transport & Logistiek

    Afdeling
    Service & Ondersteuning, Operations, Supply Chain, Finance, Six Sigma, Kwaliteitsmanagement

    Locatie
    Nederland

    Uitdagingen

    • Grote hoeveelheden data kunnen rapporteren en analyseren
    • Contractevaluaties kunnen maken
    • Rapportagetijd verminderen

    Oplossing
    KLM Equipment Services heeft QlikView geïmplementeerd voor al haar klanten en 30 medewerkers. Met QlikView kan KLM Equipment Services nu razendsnel rapportages en analyses op strategisch, tactisch en operationeel niveau maken. Er wordt, door hetzelfde aantal mensen, meer informatie beschikbaar gesteld met grotere datavolumes.

    Voordelen

    • Er worden betere investeringsbeslissingen gemaakt
    • Er zijn operationele kostenbesparingen op onderhoud gerealiseerd
    • Hogere klanttevredenheidspercentages
    • Meerdere rapportages worden beschikbaar gesteld met evenveel mensen

    Bronsystemen
    Bronsystemen: AS/400
    Database: DB2