Er is binnen de accountancy branche de laatste jaren een hoop veranderd. Vroeger lag de focus vooral op het uitvoeren van controle werkzaamheden, het verzorgen van belastingaangiftes en het produceren van jaarrekeningen. Tegenwoordig worden de meeste van dit soort taken geautomatiseerd uitgevoerd of gedaan door de ondernemers zelf.
De accountant van nu is meer extern gericht. Hij voert proactief gesprekken met klanten waarin trends en analyses, risico-inschattingen en advies belangrijke onderwerpen van gesprek zijn. Data-analyse en het visualiseren van de resultaten is hierbij van grote toegevoegde waarde, maar ook big data en informatiebeveiliging zijn belangrijke punten van aandacht op organisatieniveau. En hoe ga je vervolgens om met het managen van alle beschikbare data?
Om data gedreven beslissingen te kunnen nemen is het belangrijk een bepaalde graad van digitalisering te realiseren. Zeker als ook de klant van het accountantskantoor hierin innovatieve stappen maakt. In onderstaande figuur is het technologielandschap voor de accountancy branche weergegeven opgedeeld naar 3 verschillende horizonnen van innovatie:
Horizon 1; technologie die nu al bestaat en vaak wordt toegepast;
Horizon 2; technologie die nu al beschikbaar is, maar nog niet of beperkt wordt toegepast;
Horizon 3; nieuwe technologie die nog niet wordt gebruikt.