Emesa - Victa Qlik Solutions

Klantreferenties

Emesa

Emesa maakt haar BI-omgeving self-service door transitie van QlikView naar Qlik Sense

Emesa wil als internationale e-commerce speler online shoppen leuker en spannender maken. Met jaarlijks meer dan 100 miljoen bezoeken, 3 miljoen tevreden kopers en 5 jaar op rij de prijs voor Website van het Jaar, is Emesa marktleider in Nederland op het gebied van dynamic pricing in de vrijetijds- en reissector.

Op dit moment zijn we nog zo’n 50% van onze tijd bezig met losse verzoeken vanuit de business en wij verwachten dit met Qlik Sense te kunnen reduceren naar 20%.

Tijmen Groustra, BI Reporting Lead, Emesa

Op dit moment zijn we nog zo’n 50% van onze tijd bezig met losse verzoeken vanuit de business en wij verwachten dit met Qlik Sense te kunnen reduceren naar 20%.

Tijmen Groustra, BI Reporting Lead, Emesa

Emesa Qlik Sense

Emesa wil als internationale e-commerce speler online shoppen leuker en spannender maken. Met jaarlijks meer dan 100 miljoen bezoeken, 3 miljoen tevreden kopers en 5 jaar op rij de prijs voor Website van het Jaar, is Emesa marktleider in Nederland op het gebied van dynamic pricing in de vrijetijds- en reissector. Al sinds 2004 creëert Emesa met innovatieve websites, zoals VakantieVeilingen en ActievandeDag, nieuwe verkoopkanalen voor haar partners en is het bedrijf continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe e-commerce platformen en proposities om online kopen nog leuker te maken. Het bedrijf, met onderhand 200 medewerkers, is in 2015 begonnen met internationale expansie en is nu tevens actief in België en Frankrijk.

Het bedrijf werkt al lange tijd met de oplossingen van Qlik voor het visualiseren en zichtbaar maken van de data. Tijmen Groustra, teamleader Business Intelligence bij Emesa: “Al sinds mijn eerste dag bij Emesa werd gewerkt met QlikView, met name voor financiële rapportages. Er was voor QlikView gekozen vanwege de flexibiliteit om eenvoudig verschillende databronnen te kunnen ontsluiten, omdat we destijds nog niet over een datawarehouse beschikten.”

De afgelopen jaren is het team van Groustra bezig geweest met het uitbouwen van deze Qlik-omgeving. “We wilden graag de rapportage- en analysemogelijkheden, die QlikView bood voor inzicht in de financiën, openstellen voor andere afdelingen. Nadat we hadden vastgesteld welke managementinformatie de verschillende afdelingen nodig hadden zijn we met een aantal basic dashboards begonnen die inzicht gaven in eenvoudige vragen als ‘welke veilingen lopen goed’ en ‘wat was de omzet van gisteren’. Dit in samenwerking met Victa. Het aantal verzoeken voor nieuwe analysemogelijkheden is vervolgens gaan exploderen,” vertelt Groustra.

Zo groeide het aantal gebruikers en Qlik apps gestaag. Groustra: “QlikView wordt voor van alles en nog wat gebruikt. Denk aan partners die vragen om cijfers over hun veilingen, dit werd door onze medewerkers in QlikView opgezocht, in een mailtje gezet en doorgestuurd. Enerzijds is het natuurlijk fantastisch om te zien dat Qlik zo goed geaccepteerd werd, maar aan de andere kant merkten we ook dat er een wildgroei ontstond. Data werd op allerlei manieren verzameld en doorgestuurd. Dit was voor ons het moment dat we ons realiseerden dat we de Business Intelligence-omgeving moesten structureren, met aan de ene kant veel vrijheid om informatie te achterhalen, maar aan de andere kant de nodige controle.”

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van Qlik volgt Emesa trouw de roadshows en evenementen van Qlik en hebben ze goed contact met hun partner Victa. “Zo werden we ook geïnformeerd over de introductie van Qlik Sense. Bij de eerste versies van Qlik Sense waren we nog niet toe aan een transitie, maar bij het uitkomen van Qlik Sense 3.0 hebben we besloten om een aantal bestaande QlikView licenties om te zetten naar Qlik Sense licenties. Vervolgens zijn we daarmee aan de slag gegaan,” vertelt Groustra.

Download de volledige CaseStudy

Voor de volledige CaseStudy verwijzen wij u graag door naar digitale versie uitgegeven door Qlik:

CS-ThiemeMeulenhof_min

Gerelateerd

    Solution Overview

    Emesa

    Branche: e-Commerce

    Functie: Executive, Operations, Marketing, Finance, Sales, Customer Services

    Land: Nederland, België, Frankrijk

    Uitdaging:
    Het structureren van een wildgroei aan QlikView applicaties en de manier waarop deze gebruikt werden, gecombineerd met het verminderen van de werkdruk van het BI-team op het gebied van verzoeken voor aanpassingen en extra rapportages.
    Oplossing:
    Na een testapplicatie te hebben ontwikkeld met Qlik Sense staat Emesa nu aan de vooravond van een volledige transitie van de QlikView omgeving naar een Qlik Sense omgeving.

    Voordelen:

    • Ontwikkelen van nieuwe apps gaat sneller met Qlik Sense.
    • Verbeterde look & feel van dashboards.
    • Adoptie is vervijfvoudigd omdat Qlik Sense eenvoudiger in het gebruik is voor de eindgebruiker.
    • Nieuwe feature ‘Data Storytelling’ waarmee Emesa medewerkers professionele, data-driven presentaties samenstellen.
    • Development team besteedt nu 50% van haar tijd aan aanpassingen en kleine verzoeken van de business voor wijzigingen in QlikView, dit wordt gereduceerd naar 20% met Qlik Sense.
    • Category team bespaart 2 uur per partnerrapportage omdat deze nu met één klik beschikbaar zijn.