De volgende stap van Qlik in Augmented Intelligence
Qlik staat op het punt Augmented Intelligence voor Analytics naar een hoger niveau te tillen, waardoor gebruikers nog eenvoudiger inzichten uit hun gegevens kunnen verkrijgen. De rol van analytics breidt zich steeds verder uit binnen de organisaties waar Qlik gebruikt wordt. Het steeds eenvoudiger gebruiken van data speelt daar een belangrijke rol in. Die eenvoud draagt echter ook voor een belangrijk deel bij aan de kwaliteit en waarde van die data. Reden voor Qlik om vol in te zetten op de ontwikkeling van Augmented Intelligence, wat onder andere heeft geresulteerd in de recente updates met Insight Advisor en de november release van Qlik Sense in 2018
Recentelijk heeft Qlik de AI-mogelijkheden nog verder uitgebreid met de overname van CrunchBot en het Crunch Data Inc.-team. Een team van AI professionals met een schat aan kennis en ervaring op het gebied van de ontwikkeling van Augmented Intelligence oplossingen. Dit zal de gebruikers van Qlik in staat stellen het gebruik van datavisualisatie nog meer te stimuleren en de kwaliteit ervan aanzienlijk te verhogen.
CrunchBot is een natuurlijke spraakgestuurde interface en per direct beschikbaar. CrunchBot is toegankelijk vanuit Qlik maar ook vanuit andere geïntegreerde platformen zoals Slack, Skype, Salesforce Chat en Microsoft Teams. CrunchBot is gebaseerd op Qlik’s open API’s en de Qlik Associative Engine en voegt, aan de toch al krachtige Augmented Intelligence van Qlik, spraaksturing toe. Hierdoor kunnen gebruikers met spraakgestuurde (zoek)opdrachten de gegevens verkennen en beantwoorden.
In tegenstelling tot losse bots, werkt CrunchBot op een unieke manier samen met Qlik. Hierdoor wordt de kloof tussen Datavisualisatie en spraakgestuurde datadiscovery wel heel erg klein. CrunchBot is namelijk bovenop Qlik’s Associative Engine gebouwd, waardoor gebruikers vragen kunnen stellen die naadloos aansluiten op de gebruikte Qlik Sense-apps, allemaal binnen de context. Eigenlijk biedt Qlik daarmee het beste van twee werelden – gebruikers kunnen spraakgestuurde conversaties voeren om vervolgens eenvoudig over te schakelen naar de visualisaties om meer inzicht te krijgen in de gegeven antwoorden. Aangezien CrunchBot al een door Qlik Trusted Extension Developer (TED) geaccrediteerde oplossing is, mag je direct al een hoge kwaliteit van het product verwachten. Daarnaast biedt het sterke API framework verder nog het voordeel dat integratie met andere oplossing vrij eenvoudig zal zijn.
Minstens zo belangrijk zijn de kennis en ervaring die het Crunch Data-team met zich mee zal brengen. Die uiteraard ingezet zal worden om de gebruikers van Qlik meerwaarde te bieden die datavisualisatie nog breder in de organisatie in willen zetten. Het team van Crunch Data zal samengevoegd worden met het bestaande Qlik team, om Qlik gebruikers met Augmented Intelligence nog meer waarde uit hun investeringen op het gebied van Business Intelligence te kunnen halen.