Ondernemingen die met de kracht van analyses weten om te gaan en deze uitbreiden worden de leider in de digitale wereld. Echter, digitale transformatie initiatieven worden tegengehouden door een gebrek aan datageletterdheid. Datageletterdheid is de vaardigheid lezen, analyseren, argumenteren en werken met gegevens. Het is een vaardigheid die iedereen kracht geeft om de juiste vragen te stellen, kennis op te bouwen, beslissingen te nemen en de juiste betekenis over te brengen aan anderen.
Datageletterdheid – Uitdagingen voor bedrijfsleiders
Er zijn veel factoren die de juiste omgang met data in een organisatie kunnen belemmeren. Bij het opbouwen van een data-gestuurde cultuur zijn enkele zaken waarmee rekening moet worden gehouden, met name het aanpakken van weerstand onder het personeel, het vinden van een geschikte dataspecialist en het ontwikkelen van de vaardigheden van jongere werknemers.
1. Omgaan met weerstand onder het personeel
Organisaties en culturen worden opgebouwd op basis van jarenlange tradities – en de meeste veranderingen ontstaan vaak door weerstand vanuit het personeel. Er zijn mensen die willen doorgaan op de manier waarop het altijd al is gedaan en gaan vaak af op hun buikgevoel, zoals 45% van onze respondenten beweerde vaak te doen. Bewustzijn is bij deze groep van cruciaal belang.
2. De dataspecialist weten te vinden
Organisaties kunnen ook weerstand ondervinden van degenen die aan de top staan. Het is absoluut noodzakelijk dat dataspecialisten aan tafel gaan zitten, om degenen aan de uitvoerende kant van het bedrijf te helpen het belang van data te herkennen en ondersteuning te bieden, vooral omdat slechts 32% van de c-suite datageletterd is.
3. Openstelling van nieuwe datasets in een nieuw tijdperk van leiderschap
Enterprise-organisaties ervaren een hele nieuwe wereld van dataproductie en – consumptie. Nieuwe datasets laten nieuwe ideeën ontstaan en bieden nieuwe inzichten om betere beslissingen te nemen. Wanneer organisaties de democratisering van data en analyses op zich nemen, moet de bestuting vanuit de leiderschap van groot belang zijn, om ervoor te zorgen dat de antwoorden en het inzicht nauwkeurig zijn.
4. Een gebrek aan nieuwe vaardigheden overwinnen
Als er gekeken wordt naar de vaardigheden in datageletterdheid onder de 16 t/m 24-jarigen (21%) ligt deze leeftijdsgroep onder het gemiddelde. Hieruit kan mogelijk worden suggereert dat scholen en universiteiten er niet in slagen om studenten voor te bereiden op de vaardigheden die ze nodig hebben om na de studie aan de slag te kunnen bij een bedrijf. Een voorbeeld is dat jongeren zijn opgegroeid in de digitale wereld, maar niet altijd verstandig omgaan met data.
5. Organisatie-silo’s doorbreken
De meeste bedrijven hebben personen die beschikken over betere vaardigheden in datageletterdheid, maar dit talent zit waarschijnlijk in IT- of Business Intelligence-teams, die mogelijk geïsoleerd zijn van de rest van het bedrijf. Om de vaardigheden van werknemers te verbeteren zouden fora opgezet kunnen worden voor dataleveranciers om mogelijke vragen te beantwoorden en hun kennis te delen met anderen.
Als u het hele rapport wilt lezen over datageletterdheid, kunt u het hier downloaden.