Ad Demmers, Fleet Manager bij KLM Equipment Services:
“In de luchtvaart gaat het om kostenbeheersing. Onze klanten eisen, contractueel, regelmatig inzicht in kosten, storingen en inzet- en uitvalspercentages. Wij verwerken hiervoor grote aantallen data.
De voertuigen van KLM Equipment Services maken gezamenlijk 5 miljoen kilometer per jaar, tellen 2,6 miljoen brandstoftransacties, 150.000 monteur uren, 200.000 onderdelen en 5,6 miljoen start/stop/GPS-transacties. Vóór de implementatie van een Business Intelligence oplossing leverden we deze rapportages met behulp van Excel, maar Excel bleek te beperkt.
De problemen die we hadden waren divers
Van beheersproblemen en de omslachtigheid waarmee informatie uit onze AS/400 database gehaald werd, tot het feit dat de rapportages arbeidsintensief, moeilijk reproduceerbaar en zeer foutgevoelig waren. Daarnaast wenst iedere klant van KLM Equipment Services andere rapportages. Zo wil de een per kwartier weten of een voertuig gebruikt wordt, en wil de ander per week, per voertuig, precies weten wat de kosten voor het onderhoud zijn.