E-commerce, oftewel verkopen via internet, is een markt die al sinds 1996 bestaat en diverse stadia van volwassenheid heeft doorgemaakt. We zitten nu in een tijdperk waarin e-commerce technisch relatief makkelijk te realiseren is, backoffice systemen goed zijn geïntegreerd en waar consumenten gewent zijn om online te bestellen. We zien tegelijkertijd ook een enorme toename van de hoeveelheid data en het aantal systemen waarin deze data is opgeslagen. De vraag om een business intelligence platform, zoals Qlik of Power BI, die alle databronnen en alle inzichten bij elkaar haalt is nog nooit zo groot geweest. Het is een noodzaak om door de bomen het bos te blijven zien en om binnen een normaal tijdsbestek data bij elkaar te kunnen vegen om de juiste, overwogen en door data ondersteunde, beslissingen te kunnen nemen.
E-commerce spelers in de markt moeten zich blijven onderscheiden en willen klanten voorzien van het beste wat ze te bieden hebben. Om dit te realiseren is het een voorwaarde om altijd inzicht in de meest actuele informatie te hebben om zo optimaal mogelijk te kunnen presteren. In eerste instantie kan dit zijn om omzet verhogend te zijn, maar in veel gevallen ook om kostenbesparend te zijn.
Beslissingen nemen die reactief zijn of op basis van onderbuikgevoel moeten tot het verleden horen. Er is directe noodzaak voor helikopter views waarin alle informatie actueel en volledig bij elkaar komt en zodoende tijdig de juiste beslissingen te kunnen nemen. De helikopter views kunnen worden gerealiseerd middels dashboard tools als Power BI en Qlik en moeten bovendien “lean forward” beschikbaar zijn op uw werkplek (detail analyse) en “lean back” op uw mobile device of als informatiezuil op uw kantoor (kpi analyse).
Victa heeft speciaal voor e-commerce organisaties diverse geavanceerde dashboards ontwikkeld met als doel om e-commerce organisaties te helpen data gestuurd te werken door middel van gegevens te visualiseren op een manier die eenvoudig inzichten genereerd.